Wat is een landingspagina?

De dag van vandaag zijn er nog te veel bedrijven die geen landingspagina’s gebruiken. Als jij niet weet wat een landingspagina is, dan raad ik je aan om dit artikel te lezen zodat ook jij weet hoe je ze kan gebruiken voor jouw business.

Landingspagina’s zijn een breed begrip en krijgen vaak een eigen interpretatie. Hieronder geef ik een algemene definitie en een eigen interpretatie.

Algemene betekenis van een landingspagina

Algemeen verstaat men onder een landingspagina het volgende: een landingspagina is een bepaalde pagina waar een bezoekers op ‘landt’ als die jouw website binnenkomt. In veel gevallen komt een bezoeker niet binnen via jouw homepage (de hoofdingang) maar via een andere ingang (een landingspagina).

Eigen interpretatie van een landingspagina

Als ik spreek over een landingspagina dan bedoel ik: een pagina die bewust is aangemaakt en geoptimaliseerd om beter in te spelen op een specifieke advertentie, zoekopdracht, of andere reden die relevant is voor jouw ideale bezoeker.

Wat zijn typische eigenschappen van een landingspagina?

Een landingspagina heeft enkele eigenschappen die vaak terugkomen. Hieronder een korte oplijsting:

  • De landingspagina speelt in op een specifiek onderwerp, advertentie of zoekopdracht.

  • Zo weinig mogelijk afleiding: je wilt de bezoeker op de landingspagina houden en niet naar een andere pagina laten doorklikken.

  • Een landingspagina heeft een duidelijk vooropgesteld doel. Je wilt de bezoeker een bepaalde actie laten ondernemen.

  • Social proof komt vaak terug op een landingspagina. Dit is het fenomeen waarbij je overtuigd wordt door ervaringen van anderen, bijvoorbeeld aan de hand van getuigenissen.

Een concreet voorbeeld dat laat zien waarom landingspagina’s belangrijk zijn.

Stel je hebt zelf een eenmanszaak en bent op zoek naar een boekhouder die goede begeleiding geeft voor eenmanszaken. Je zoekt op Google naar ‘boekhouder eenmanszaak Antwerpen’. Je klikt op de eerste advertentie en je komt terecht op de homepage van boekhouder Jef. Er is dus geen geoptimaliseerde landingspagina voorzien. Jef maakt op de homepage duidelijke welke diensten hij allemaal aanbiedt, maar je vindt niet meteen iets terug over eenmanszaken. Je haakt om die reden dan ook af.

Daarna klik je op de 2e advertentie en kom je terecht op een pagina van boekhoudster Sofie. In tegenstelling tot Jef heeft Sofie wel een aparte geoptimaliseerde pagina voorzien die speciaal gericht is op mensen die zoeken naar een boekhouder voor hun eenmanszaak. Op deze pagina legt Sofie uit waarom je voor haar moet kiezen en hoe ze je kan helpen met de boekhouding voor je eenmanszaak. Heel gericht dus. Daarnaast kan je ook nog enkele getuigenissen lezen van andere mensen die zeer tevreden zijn over de service en kennis van Sofie. De getuigenissen zijn allemaal geschreven door mensen die ook een eenmanszaak hebben. Tot slot krijg je de mogelijkheid om een eerste gesprek in te boeken, volledig gratis.

De kans dat jij voor Sofie zal kiezen is een stuk groter.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn